Koncepcia rozvoja sídliska Radvaň

Aktualizované 18. júna 2016 - v súborovej prílohe sú návrhy a prípomienky k územnému plánu mesta tak, ako ich schválila Občianska rada Radvaň na svojom stretnutí 3. mája 2016.

Úvod – charakteristika územia

Sídlisko Radvaň leží v katastrálnom území Radvaň. Bolo vybudované začiatkom osemdesiatych rokov. Jadrová časť územia sa rozprestiera medzi rýchlostnou komunikáciou, Sládkovičovou ulicou, Námestím Ľ. Štúra a Kúpeľnou ulicou a naň nadväzuje výstavba východne od Sládkovičovej ulice na uliciach Kalinčiakova a Poľná.

Raritou tohto sídliska sú zachované dva kostoly, tri kaštiele a 1 kultúrny dom. V súčasnosti je jeden kaštieľ – Tihányovský využívaný ako prírodovedné múzeum, kaštieľ Radvanských sa pripravuje na rekonštrukciu a Barczyovský kaštieľ je už len ruina. Kultúrny dom po privatizácii už neslúži svojmu pôvodnému účelu.

Toto územie sa vyznačuje ešte jednou osobitosťou – tvorí vlastne súčasť centrálnej časti mesta s vyššiou vybavenosťou celomestského a nadmestského významu, ktorú predstavujú okrem múzea, predovšetkým zdravotnícke zariadenia a aula Zdravotníckej univerzity s internátom, ale aj služby a zariadenia sústredené pozdĺž Sládkovičovej ulice a v podstavanej vybavenosti na Námestí Ľ. Štúra. Vyššia vybavenosť je situovaná aj v tesnej nadväznosti sídliska a to na severe v priestore Námestia Ľ. Štúra a južne v mestskej časti Kráľová s veľkými nákupnými centrami.

Základná vybavenosť je vhodne rozmiestnená a dostupná pešou dochádzkou. Tvorí ju základná škola so športovým areálom, dve materské škôlky, nákupné centrum Jednota a pošta. Aj autobusové zástavky sú tiež vhodne peši dostupné – sú štyri – na Námestí Ľ. Štúra, Poľnej, Sládkovičovej a Kúpeľnej ulici. V pešej dostupnosti 10-20 min je aj železničná zastávka Radvaň.

Medzi špecifické a silné stránky územia patrí aj zeleň. Jednak je to park pri kaštieli Radvanských a zelený biokoridor pozdĺž Malachovského potoka, ale aj priamy kontakt na prírodnú dominantu mesta Urpín s lesoparkom. Negatívom je, že zeleň je nedostatočne udržiavaná a je v zlom stave.

Celkovo je možné zhodnotiť územie sídliska Radvaň ako veľmi atraktívne pre bývanie. Kvalitu bývania však výrazne znehodnocuje hluk od rýchlostnej komunikácie a dopravné preťaženie obytnej zóny spôsobené lokalizáciou vyššej vybavenosti a vedením výraznej dopravnej tepny (Sládkovičova ulica) stredom sídliska.

Známe koncepčné a investičné zámery

Z najznámejších investičných zámerov, pripravovaných na realizáciu v najbližšom období, patria:

  • rekonštrukcia kaštieľa Radvanských a jeho využitie na kultúrno-spoločenské a reprezentačné priestory Akadémie umení,
  • revitalizácia a rekonštrukcia parku pri kaštieli Radvanských – jeho obnova do pôvodného charakteru anglického parku,
  • vybudovanie cyklistickej trasy spájajúcej centrum mesta s Radvaňou,
  • výstavba protihlukovej zábrany pri rýchlostnej komunikácii.

Pripravuje sa aj zámer prehodnotenia využitia základnej školy a dobudovanie jej športového areálu, ako aj revitalizácia a dotvorenie priestoru v okolí Barczyovského kaštieľa. V blízkej budúcnosti sa očakáva aj nevyhnutná potreba výstavby parkovacích hromadných garáží. V územnom pláne je ich navrhnutých celkom 8.

Z dlhodobých koncepčných zámerov sú najvýznamnejšie:

  • vybudovanie integrovaného prestupného uzla pri železničnej zastávke Radvaň,
  • preložka Zvolenskej cesty a plné sfunkčnenie mimoúrovňovej križovatky.

Hlavné východiská a princípy koncepcie

Podnetom pre spracovanie koncepcie rozvoja sídliska Radvaň je nielen potreba harmonizácie viacerých sektorových zámerov v riešenom území, ale hlavne dotvorenie a dobudovanie územia tak, aby sa jednak saturovali potreby občanov a zohľadnili sa aj nové trendy v tvorbe mestského prostredia.

Nové trendy tvorby mestského prostredia

Nové trendy predstavujú predovšetkým:

  • prechod od sektorového riadenia k teritoriálnemu – tzv. územná súdržnosť
  • boj proti klimatickým zmenám a s tým súvisiaca aj zmena dopravnej politiky mesta
  • zvyšovanie účasti verejnosti na tvorbe mestského prostredia a posilňovanie decentralizácie správy veci verejných

Všetky tieto trendy navzájom medzi sebou súvisia a predstavujú nový prístup k tvorbe mestského a obytného prostredia.

Zmena dopravnej politiky a boj proti klimatickým zmenám znamená, že obyvatelia by mali mať v mieste svojho bydliska všetky základné služby a možnosti využitia voľného času pre všetky vekové kategórie v pešej dostupnosti a za prácou a vyššími službami by mali odchádzať verejnou hromadnou dopravou. Pritom sa využívajú aj všetky prírodné podmienky a územné možnosti pre zvyšovanie podielu verejnej zelene a zapájania vody a vodných tokov do skvalitnenia miestnej mikroklímy za účelom zvýšenia kvality obyvateľov.

To sa dá dosiahnuť len tak, že sa namiesto sektorového riadenia jednotlivých oblastí verejných služieb pristúpi k ich územnému spravovaniu, čo nie je realizovateľné bez užšej participácie verejnosti a posilňovania rozhodovacích a riadiacich kompetencií základných samosprávnych inštitúcií občianskych rád a výborov mestských častí.

V takejto novej teritoriálnej a participatívnej koncepcii kľúčovú úlohu zohrávajú základné školy, ktoré by sa postupne mali stať multifunkčnými spoločenskými (komunitnými) zariadeniami, ktoré poskytujú komplexné vzdelávacie, kultúrne i sociálne základne verejné služby pre všetkých obyvateľov.

Najhlavnejšie potreby obyvateľov

Vychádzajú jednak z aplikácie nových trendov a jednak zo zanedbaných verejných služieb a infraštruktúry. K nim patria predovšetkým:

  • kvalita a nedobudovanosť chodníkov a peších priestorov,
  • nedostatok parkovacích miest,
  • potreba skvalitnenia a humanizácie vnútroblokových priestorov,
  • zvýšenie bezpečnosti, najmä chodcov,
  • výstavba protihlukovej bariéry pozdĺž rýchlostnej komunikácie,
  • dobudovanie zariadení a rozšírenie ponuky pre voľný čas a relaxáciu.

Najväčší a najakútnejší dlh predstavuje absencia verejného zhromažďovacieho priestoru, keďže Mesto predalo pozemky určené pre tento účel na súkromné účely. Tento fakt si vyžiada potrebu nájdenia novej plochy pre možnosti usporiadavania verejných spoločenských akcií a zároveň aj zásadné prehodnotenie pôvodnej koncepcie peších trás. K tomuto dlhu je možné prirátať aj zanedbaný a až katastrofálny stav chodníkov.

Najproblémovejší dlh predstavuje akútny nedostatok parkovacích miest, ktorý úzko súvisí aj s vysokou návštevnosťou vyšších verejných služieb a záberom parkovacích miest pre súkromné firmy.

Koncepcia občianskej vybavenosti

Vyššia vybavenosť

V Radvani je veľmi široký sortiment vyšších verejných, ale aj súkromných služieb. Tieto sú skoncentrované predovšetkým v podstavanej vybavenosti na Námestí Ľ. Štúra a v centrálnej časti sídliska. Jediným novým zariadením vyšších služieb by malo byť využitie kaštieľa Radvanských po jeho rekonštrukcii. Svojou funkciou by mohol nahradiť aj kultúrnu vybavenosť, o ktorú obyvatelia Radvane prišli privatizáciou kultúrneho domu.

Jeho dôležitou súčasťou by mala byť aj expozícia drevených bábok radvanského rodáka bábkara Antona Anderleho.

Radvaň je už veľmi prehustená zariadeniami vyšších služieb, a preto by ich ďalšia lokalizácia mala byť už obmedzená. Výnimku by malo tvoriť vybudovanie turistického a rekreačného centra v priestore Furmanskej krčmy a Barczyovského kaštieľa, ktoré by malo tvoriť funkciu nástupného centra cyklistickej a pešej trasy pozdĺž Malachovského potoka do rekreačnej prímestskej oblasti nad Malachovom.

K výhľadovej vyššej vybavenosti Radvane možno zaradiť aj vybudovanie integrovaného dopravného uzla v priestore železničnej stanice Radvaň, ktorý by mal plniť funkciu záchytného bodu pre motoristov prichádzajúcich za vyššími službami do Banskej Bystrice v smere od Zvolena a ktorý je súčasťou pripravovanej novej dopravnej politiky Mesta.

Základné služby

Ako už bolo vyššie uvedené, kľúčovú úlohu v základnej verejnej vybavenosti by mala tvoriť súčasná základná škola. Tá disponuje dostatkom priestorov, ktoré by sa dali efektívne využiť pre poskytovanie všetkých verejných základných – komunitných služieb pre všetky vekové a sociálne skupiny obyvateľov. Škola je vo veľmi dobrej pešej dostupnosti občanov Radvane i dostupnosti zástaviek MHD pre deti z Malachova, Kremničky, Iliaša a Rakytoviec. Aby škola mohla plnohodnotne plniť funkciu polyfunkčnej základnej vybavenosti, je ju potrebné priestorovo preusporiadať, zmodernizovať a dobudovať aj jej športový areál. Program a rozsah ponuky služieb je závislý predovšetkým od demografickej štruktúry a je ho potrebné vypracovať v úzkej súčinnosti s obyvateľmi Radvane.

Paletu možných verejných služieb, ktoré by polyfunkčné zariadenie mohlo poskytovať, predstavujú hlavne:

  • jasle, materské centrum, materská škôlka, základná škola, ľudovoumelecká škola, centrum voľného času, komunitné občianske centrum, klub dôchodcov, opatrovateľská služba, vývarovňa jedál, knižnica a pod.

Základnú verejnú vybavenosť predstavujú aj dve zariadenia materských škôlok, lokalizované na opačnom konci sídliska než základná škola. Obe škôlky majú dobrú pešiu dostupnosť, absentuje však ich pešie prepojenie na Bernolákovu a Kalinčiakovu ulicu. Bolo by veľmi vhodným riešením ak by aj škola, aj obe škôlky patrili pod jednu spoločnú územnú správu. Tým by sa vytvoril priestor pre variovanie ponuky základných verejných služieb podľa meniacej sa vekovej, resp. i sociálnej štruktúry obyvateľov Radvane.

Ponuku základných služieb obchodu dostatočne spĺňa nákupné centrum COOP Jednota a obchody v podstavanej vybavenosti. Ponuka služieb verejnosti je jednak nedostatočná a jednak veľmi rozdrobená, čo znižuje komfort ich využívania a komplikovanosť ich dostupnosti. Bolo by vhodné, ak by sa podarilo služby verejnosti skoncentrovať pod jednou strechou.

K zámerom rozvoja vybavenosti je potrebné priradiť aj zámer výstavby polyfukčného objektu Tulipán na Námestí Ľ. Štúra, voči ktorému je však zamietavý postoj občanov Radvane.

K základnej verejnej vybavenosti na sídliskách patria aj zberné miesta pre triedený odpad. Súčasné stojiská už nevyhovujú ani hygienickým a ani estetickým kritériám a je potrebné ich prebudovať a zmodernizovať. Táto prestavba by sa mala realizovať súbežne s estetizáciou a humanizáciou vnútroblokových priestorov znova v úzkej súčinnosti s dotknutými obyvateľmi obytných blokov.

Dopravná koncepcia

Automobilová doprava

Obyvatelia Radvane nemajú zlý prístup automobilovou súkromnou a ani verejnou autobusovou dopravou. Sú však pravdepodobne najviac postihovanými obyvateľmi mesta nadmernou hladinou hluku z automobilovej dopravy. Tento problém by mal byť aspoň sčasti eliminovaný plánovanou výstavbou protihlukovej bariéry pozdĺž rýchlostnej komunikácie.

Ďalším negatívom je preťaženie križovatiek Bernolákovej ulice a to ako s Kúpeľnou, tak aj Sládkovičovou ulicou, spôsobené návštevníkmi a zamestnancami vyšších služieb. Vylepšenie tohto stavu by bolo možné uzavretím prejazdu Bernolákovej ulice od Jednoty po Kúpeľnú ulicu a zmenu jej funkcie na obytnú ulicu. Zároveň je potrebné prehodnotiť, či by dopravnú preťaženie križovania na Sládkovičovej ulici nevylepšilo vybudovanie plnohodnotnej križovatky s Bernolákovou a Kalinčiakovou ulicou.

Nemotorová doprava

Plánovaná radvanská cykloradiála prepájajúca centrum mesta s Radvaňou je navrhovaná aj ako hlavný peší ťah spojujúci Námestie Ľ. Štúra s Kúpeľnou ulicou pokračujúci až na železničnú zástavku Radvaň. Pozdĺž Kúpeľnej ulice je peší ťah vedený oddelene od cyklistickej trasy – každý je vedený po inej strane komunikácie. Cyklistická trasa ďalej nadväzuje na cyklistickú „Rodinnú cestičku“ vedúcu popri Hrone až do Zvolena. Pešia trasa pokračuje mimoúrovňovým prepojením ponad železnicu do lesoparku Urpín.

Pešia trasa je doplnená o schodiská sprístupňujúce druhú stranu rýchlostnej komunikácie a Hrona za účelom zlepšenia pešej dostupnosti služieb na Zvolenskej ceste a pešej promenády pozdĺž Hrona.

Hlavnú sídliskovú pešiu os predstavuje prepojenie od zástavky MHD na Kúpeľnej ulici s areálom služieb na Bernolákovej ulici s pokračovaním popri evanjelickom kostole a kaštieli Radvanských až k areálu základnej školy. V priestore okolo kostola je navrhnutý centrálny zhromažďovací verejný priestor – radvanské (Sládkovičovo) námestie, ako náhrada za predaný verejný priestor pri Kultúrnom dome.

Na túto hlavné sídliskovú pešiu os nadväzujú dve priečne pešie osi. Jedna vedie od Tihanyovského kaštieľa, cez Bernolákovu Sládkovičovu ulicu až na Kalinčiakovu, odkiaľ pokračuje do cintorína a smerom na vychádzkovu trasu na Pršiansku terasu. Druhá priečna pešia os prepája Radvanskú ulicu popri areáli občianskej vybavenosti, cez navrhované radvanské námestie a ďalej cez Sládkovičovu ulicu k pošte a oddiaľ pokračuje až ku katolíckemu kostolu. Ku katolickému kostolu od Malachovského potoka je navrhovaná obnova pešieho prekrytia schodiska. Táto hlavná kostra peších trás je doplnená ešte peším prepojením medzi nástupným turistickým centrom pri Furmanskej krčme cez Kalinčiakovu ulicu až po prvý priečny peší ťah.

Pešie trasy sú vytvorené ako separované, oddelene od automobilovej dopravy a koncipované tak, aby bola zaručená dobrá a bezpečná dostupnosť všetkých služieb ako aj bezkolízny prístup zástaviek MHD na dopravne intenzívnej Sládkovičovej ulici.

Statická doprava

Najhorúcejším problémom Radvane, tak ako všetkých sídlisk v meste je statická doprava. Občianska rada Radvaň v roku 2015 uskutočnila analýzu parkovania a na základe nej a návrhov územného plánu statická doprava je riešená návrhom dvoch podzemných parkovacích domov na Kalinčiakovej ulici (podľa návrhu územného plánu) dvoch parkovacích garáži na Poľnej ulici, resp Malachovskej ceste (podľa ÚP), na Nám. Ľ. Štúra, na Bernolákovej ulici pri Novamede a popri Sládkovičovej ulici. Budovanie zariadení statickej dopravy je nevyhnutné riešiť v úzkej súčinnosti s obyvateľmi.

Výstavba parkovania na teréne je navrhnutá pri Sládkovičovej ulici v nástupnom priestore do areálu kaštieľa.

Kým dôjde k dohode o realizácii hromadných garáží, je možné ešte využiť pre účely parkovania aj návrhy a námety občanov k zvýšeniu súčasných kapacít parkovania na teréne. Jedná sa hlavne o úpravy na Poľnej ulici, kde súčasné parkovanie bráni prechodu chodcov resp. sanitky a na Radvanskej ulici s možnosťou využitia plochy pôvodnej výjazdnej komunikácie z rýchlostnej cesty.

Zeleň, voľný čas, rekreácia

Veľkou výhodou a silnou stránkou sídliska je vodný tok Malachovský potok s výraznou brehovou vegetáciu prepojenou na zalesnenú úboč kopca Hôrka pod katolíckym kostolom a dochovaná zeleň parkov pri kaštieľoch Radvanských a Barczyovskom. Súčasťou týchto parkov boli aj vodné nádrže, ktoré sú však dnes už nefunkčné. Oba parky plánuje mesto v súčinnosti s majiteľmi a užívateľmi rekultivovať vrátene aj vodných plôch. To by malo výrazne prispieť k zlepšeniu mikroklímy, podobne ako aj vybudovanie bioekokoridoru pozdĺž Malachovského potoka s aktívnym zapojením vodného toku do pešej a cyklistickej oddychovo rekreačnej trasy.

Najvýznamnejšou investíciou pre voľný čas a rekreáciu je zriadenie turistického centra v priestore Barczyovskeho kaštieľa ako nástupného bodu na biokoridor smerom do prímestskej rekreačnej oblasti nad Malachovom, ale aj do katolíckeho kostola po renovanom historickom krytom schodisku.

Druhou najvýznamnejšou investíciou pre zlepšenie ponuky na využívanie voľného času je renovácia chodníkov v okolí materských škôlok tak, aby sa tieto dali využívať ako korčuliarsky okruh, prípadne i ako chodecký okruh pre plánované chodecké podujatia v Radvani.

Veľmi dôležitou úlohou pre skvalitnenie obytného prostredia a zvýšenie pohody bývania je revitalizácia, renovácia a estetizácia vnútroblokových priestorov a priestorov v okolí vežových domov. Cieľom tejto humanizácie a estetizácie prostredia je, v úzkej súčinnosti s dotknutými občanmi, rekultivovať tieto priestory tak, aby sa v čo najvyššej miere odstránili parkovacie miesta a saturovali sa potreby obyvateľov, ktoré by  prispievali k zvýšeniu kvality života. Takými vhodnými doplnkami vnútroblokov, okrem zelene, sú napr. detské, alebo viacgeneračné ihriská, bylinkové, resp. komunitné záhradky, odpočinkové miesta, besiedky a pod.

Pre milovníkov a chovateľov psov je na priečnom pešom ťahu od Tihanyovského kaštieľa na Pršiansku terasu, nad areálom vodojemu, navrhnuté cvičisko pre výcvik a tréning psov..

Závery – zhrnutie

Záverom prinášame zoznam zmien a úprav realizácie investícii, ktoré je nevyhnutné doriešiť a vykonzultovať s majiteľmi resp. investormi:

  • preložka Zvolenskej cesty – návrh zmeny trasovania oproti zámeru územného plánu. Toto riešenie ruší vytváranie ďalšej križovatky, znižuje náklady na investíciu a vytvára lepšie priestorové a funkčné podmienky pre vybudovanie integrovaného dopravného uzla,
  • presmerovanie cykloradiály v úseku medzi športovým školským areálom a Námestím Ľ. Štúra za účelom priameho napojenia na súčasne vybudovanú riadenú svetelnú signalizáciu pri križovatke,
  • zmena lokalizácie HG na Nám. Ľ. Štúra - súvisí jednak so zmenou trasovania cykloradiály a potrebou uchovania jestvujúcich parkovacích miest a zelene,
  • zmena lokalizácie objektu „Tulipán“ - súvisí jednak s potrebou uchovania jestvujúcich parkovacích miest a jednak so zvýšením efektívnosti investície. Objekt by bolo najvhodnejšie zrealizovať ako združenú investíciu s hromadnou podzemnou parkovacou garážou v tejto lokalite formou nadstavby,
  • vybudovanie podzemnej HG pri Sládkovičovej ulici – je v lepšej dopravnej dostupnosti pre doplnenie potrieb parkovania, než HG plánované na Radvanskej ulici. Vzhľadom k tomu, že táto lokalita nebola ani v územnom pláne a zároveň nie je ani mestským pozemkom, bude nevyhnutne potrebné vykonať príslušné kroky k príprave realizácie jej výstavby,
  • vypustenie výstavby hromadných garáži na Radvanskej ulici – ukazuje sa, že výstavbou HG na Bernolákovej ulici pri Novamede a podzemne HG pri Sládkovičovej ulici nie potrebná výstavba plánovaných troch HG na Radvanskej ulici – jednej pri vežovom dome a dvoch vo svahu pod Bernolákovou ulicou.
  • vybudovanie pešieho priestranstva – námestia v priestore pri evanjelickom kostole na mieste súčasného ihriska. Ihrisko nie je využívané a občania Radvane nemajú miesto, kde by sa mohli realizovať verejné akcie a podujatia, resp. zhromaždenia. Reálnosť tejto investície je nevyhnutné prerokovať s predstavenstvom evanjelickej farnosti.

Zhrnutie

Realizáciu navrhovanej koncepcie dotvorenia a dobudovania sídliska Radvaň by sa vytvorili veľmi kvalitné podmienky pre život obyvateľov a zároveň aj podmienky pre úspešnú realizáciu plánovanej zmeny dopravnej politiky.

Materiál je stále otvoreným dokumentom pre námety a podnety od občanov resp. inštitúcií a podnikov, či podnikateľov pôsobiacich na území sídliska Radvaň.

Spracoval z podnetov občanov a Občianskej rady Radvaň:

Ing. arch. Peter Rusnák, február 2016